Stránka 11

Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 23.11.2025 14:57
od Jiří B.
Dnes, 23.11.2025, byla v prodejně O2 podána reklamace z důvodu porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP.

Porušení pravidel internetové neutrality v případě O2 znamená, že pokud stahuji soubor z cloudu, MS a jiných webů, rychlost stahování je maximální. Pokud se rozhodnu stáhnout si soubor ze sdilej, webshare a podobně, pak je rychlost stahování sotva 10%. Pokud však soubory stahuji přes VPN, dostávám se na rychlost linky. Tímto je zcela bez pochyb prokázáno, že omezení není na straně webshare ani sdilej, ale u O2.

Podnět byl předán osobně na prodejně (byl pořízen zvukový záznam), pominu to, že pro pracovníka byl problém reklamaci vůbec zadat a byl jsem několikrát odkázán na reklamační linku.

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 23.11.2025 19:50
od Martin Mojmír
Děkuji za zadání podnětu (diskuze :arrow: ZDE) prostřednictvím naší služby, jenž tímto přebíráme. Děkuji také za zaslání důkazních materiálů, které jsou potřeba a bez nichž jinak nelze z naší strany na věc navázat a efektivně řešit. Tyto zaslané materiály přikládám. Případu bylo přiděleno naše ID OVPS.CZ-25112301-990.
----

Reklamace zadaná dnes na prodejně O2

Obrázek

Reklamace je v O2 evidována pod ID O7FNBEBP.


Záznam z prodejny O2 Sjízdná 5554/2a - Třebovice


Záznam byl zkrácen o prázdná místa (ticho, kde se nemluvilo, anebo byl pouze hluk okolí).


Komentář k podané reklamaci

Zaměstnanci na prodejně O2 zprvu nevěděli, jak reklamaci přijmout (nedostatečné proškolení) a obecně nechtěli věc řešit - odkazovali na infolinku, poštu atd. Přitom jsou povinni reklamaci převzít a řešit i na prodejně. Zákazník operátora když v minulosti řešil jinou reklamaci po lince, byl odkázán právě na prodejnu (zde opět nechtěli řešit na lince), s čímž máme rovněž zkušenosti a obecně se děje. Celý problém tkví právě v nedostatečném proškolení zaměstnanců zaměstnavatelem.

Dle prodejce O2 není pro podání reklamace asi ani řádně softwarově vybaven, systém neumožňuje podat běžné zadání - musí se různě obcházet. Reklamace nakonec ale byla převzata a zaevidována. Nyní čekáme zákazníkem avizovaných 14 dnů na ukončení omezování služeb ze strany O2, načež nebude-li adekvátně vyřešeno, kvitujeme a podporujeme podání Českému telekomunikačnímu úřadu, což budeme evidovat rovněž v tomto tématu. O dalším postupu budeme informovat.

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 29.11.2025 13:50
od Jiří B.
Problém je rozsáhlejší a nejedná se o omezení jednotlivce. Dnes otestována rychlost stahování u 2 lidí, kteří mají připojení od O2. Jeden má optiku (FTTH) 500/500, druhý má optiku FTTB (300/300). U obou byla rychlost stahování z WS kolem 6,8-7 MB/s, z jiných zdrojů cca 55 resp 35 MB/s. V týdnu otestováno stahování i přes PODA, kde bylo okamžitě dosaženo maxima linky (cca 110 MB/s).

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 29.11.2025 16:55
od Martin Mojmír
Děkuji za informaci. Potvrzuji omezování na dalším jednom optickém připojení od O2. O2, zdá se, porušuje legislativu plošně. Navrhuji nyní vyčkat na dořešení reklamace a následně podat podnět ČTÚ určitě a to ať už s výsledkem zrušení omezování na tvém připojení, anebo s výsledkem zamítavým. Jednou má operátor poskytovat konkrétní službu za konkrétní peníze, tudíž ji nebude nijak protiprávně omezovat. A to nikomu.

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 01.12.2025 18:45
od Jiří B.
Dnes mi O2 poslalo vyjádření k reklamaci:

Obrázek

Miroslava Havlenová napsal:
Vážený pane xxxx,

dovoluji si Vás informovat o výsledku Vaší reklamace č. O7FNBEBP na kvalitu služby O2 Internet Optický 500 8048125314.

Ve Vašem podání ze dne 23. 11. 2025 rozporujete, že ze strany O2 dochází k omezování rychlosti stahování z určitých zdrojů, konkrétně uvádíte Webshare, sdilej a podobně.

Na základě šetření jsem prověřila, že služba O2 Internet Optický 500 8048125314 je Vám poskytována v souladu se smluvním ujednáním a dle parametrů daných platným ceníkem služeb.

O2 jako poskytovatel internetu neprovádí cílené omezení konkrétních webů. Rozdílná rychlost může být způsobena kapacitními limity serverů (Webshare, Sdilej často používají free servery s omezením rychlosti), peeringem a trasováním – některé služby mají horší propojení s poskytovateli, zátěží sítě na straně služby, nikoli poskytovatele. Použití VPN mění trasu dat a může obejít omezení na straně cílového serveru (některé servery detekují IP rozsahy a aplikují limity).

Vážený pane xxxxx, jak vyplývá z výše uvedených skutečností, Vaši reklamaci vůči naší společnosti nelze považovat za oprávněnou.

Děkuji za pochopení.

S pozdravem

Miroslava Havlenová

Specialista pro reklamace
O2 Czech Republic a.s.

K výše uvedenému textu uvádím, že jsem oslovil technickou podporu Webshare a zde je naše komunikace:
Jiří B. napsal:Dobrý den, prosím o sdělení, zda je z vaší strany nějak limitována konektivita a rychlost do sítě o2. Vkládám část odpovědi ze strany o2 na reklamaci parametrů jejich připojení. “Rozdílná rychlost může být způsobena kapacitními limity serverů (Webshare, Sdilej často používají free servery s omezením rychlosti), peeringem a trasováním – některé služby mají horší propojení s poskytovateli, zátěží sítě na straně služby, nikoli poskytovatele” V síti o2 stahuji z webshare cca 7 MB/S, z poda i 110 MB/s (rozdíl mezi b a B znám) Moc děkuji.
tým Webshare napsal:
Dobrý den,

rychlost stahování pro uživatele s VIP účtem nijak neomezujeme. Naprostá většina problémů s rychlostí není způsobena přetížením na straně našich serverů, ale pomalými nebo přetíženými linkami mezi různými operátory, nebo z důvodů popsaných níže. V některých případech dochází ze strany poskytovatelů připojení k internetu dokonce k selektivnímu omezování (tzv. shaping) některých služeb přes které dochází k velkému množství "stahování" (jako je například právě
webshare.cz) z důvodu šetření přenosové kapacity vlastní sítě. Internet je velmi složitá síť a během stahování souboru tato data tečou přes desítky, stovky až tisíce různých kabelů, konvertorů, switchů, routerů a dalších zařízení, která mohou z důvodu nízké kapacity, nebo přetížení způsobovat takzvané "úzké hrdlo" a tok dat zpomalit. U přenosu dat mezi státy nebo kontinenty se tato problematika stupňuje.

V posledních letech se tento problém společne s neustálou honbou za navyšováním rychlosti domácích přípojek a tlakem na co nejnižší cenu začal více projevovat - jedná se například o situaci, kdy v celém bytovém bloku, ve kterém je třeba 200 přípojek, které poskytovatel nabízí jako 500 Mb/s. Tento blok by
musel být připojen linkou o kapacitě 100 Gb/s ke každému dalšímu operátorovi, aby linka mohla za každé situace každému uživateli jet plnou rychlostí, ať se rozhodnou stahovat z jakéhokoliv serveru. To je ekonomicky i fyzicky nemožné, proto dochází k takzvané agregaci (poskytovatel spojí všechny přípojky do jedné, ve zmíněném příkladu třeba o kapacitě 5 Gb/s a spoléhá na to, že všichni uživatelé nebudou naráz využívat plnou rychlost - na tomto principu funguje celý internet). Ke stejné situaci dochází i mezi městy a jednotlivými sítěmi, kde může stejně tak docházet k problému "úzkého hrdla", hlavně pak v době provozní špičky (typicky ve večerních hodinách).

Server webshare.cz v ČR nevyužívá "připojení k internetu" od dalšího operátora, ale je provozován na vlastním AS (autonomním systému) s dostatečne naddimenzovanou kapacitou - do předního českého peeringového uzlu NIX.cz - 100 Gb/s, peering.cz - 100 Gb/s a mnoho dalších 40 Gb/s a 10 Gb/s linek s hlavními českými, slovenskými a evropskými operátory. Kromě vlastních linek, využíváme tří nezávislých tranzitních (mezinárodních) operátorů, díky čemuž bychom měli pokrývat dostatečnou kapacitou naše uživatele v Evropě a zbytku světa, v zahraničí však může snáze nastat situace, kdy daný zahraniční
operátor nemá přímé propojení s žádnou námi využívanou sítí a data tak můsí téct přes sítě dalších operátorů, zde může docházet ke značnému poklesu rychlosti a s rychlostí stahování například v Mexiku vám bohužel opravdu nebudeme schopni pomoci.

Stejně jako když vám váš poskytovatel internetu prodává připojení o rychlosti např. 100 Mb/s, nemůže vám garantovat, že touto rychlostí budete stahovat z každého serveru kdekoliv na světě, nemůžeme my (ani žádný poskytovatel služeb) vám garantovat, že plnou rychlostí budete z našich serverů stahovat na
každé internetové přípojce, neboť princip sítě internet toto neumožňuje.

S pozdravem, tým Webshare
S ohledem na uvedené to vypadá, že si WS a O2 přehazují horký brambor. To ne my, to WS, to ne my, to O2. Fakta:
Rychlost stahování z WS a sdilej přes mobilní připojení O2 omezena NENÍ, není nutná ani VPN.
Rychlost stahování z WS a sdilej přes pevné připojení O2 omezena JE.
Rychlost stahování z WS a sdilej přes pevné připojení O2 s VPN omezena NENÍ.

Tímto lze vyloučit i tzv. "úzké hrdlo" ISP, jehož připojení by "nestíhalo."
Na základě výše uvedeného je zřejmé, že ze strany O2 je omezována rychlost stahování ze share serverů.

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 01.12.2025 23:23
od Martin Mojmír
Je evidentní, že se jedná o omezování ze strany O2. Proč?

Otestoval jsem totéž na svém T-Mobile 1 Gb/s připojení. T-Mobile rychlost stahování souboru ISO s Linuxovou distribucí omezuje rovněž. Bez VPN při přímém spojení mi to stahuje kolem 25 MB/s a přes NordVPN kolem 60 MB/s. Nutno podotknout, že 60 MB/s přes NordVPN je zároveň při agregaci.

Ve středu se setkám s dalším klientem O2, kterého nechám totéž na jeho nové optice otestovat. Tys mi dále soukromě sdělil, že máš další dva uživatele internetu O2, kterým je to škrceno rovněž. Důrazně doporučuji a prosím o zadání podnětu na ČTÚ. Po podání podnětu se s klientem O2 a svým T-Mobile k této stížnosti přídáme, aby nás na to bylo rovnou pět. Myslím si, že toto by mělo být řádně prošetřeno a s mobilními operátory škrtícími linku řešeno. Já se ozvu po středě.

Re: Omezování rychlosti fixního internetu O2 (porušení pravidel internetové neutrality ze strany ISP)

Odeslal: 02.12.2025 11:53
od simi
Zdravím, velmi zajímavé počtení - zaujala mě informace
Rychlost stahování z WS a sdilej přes mobilní připojení O2 omezena NENÍ, není nutná ani VPN.
Rychlost stahování z WS a sdilej přes pevné připojení O2 omezena JE.
Myslím, že pro případnou reklamaci by bylo velmi zajimavé v daný čas udělat traceroute přes obě připojení (ideálně stahovat stejný soubor a zobrazit si celou url a dělat traceroute pro subdoménu z domenou - tedy tam bude neco.webshare.cz/.... - to za lomítkem nás už nezajíma). Bylo by to dobré ale provést z linuxu přes traceroute, windows tracert dokáže vynechávat...

Z traceroute bude vidět trasa a bude vidět co je na trase společného a co rozdílného...

Ono fungování internetu, kapacity linek je komplikované a VPN, která pak od poskytovatele změní směr na méně vytížený kabel operátora a dostane se do dané služby taky méně vytíženou linkou může situaci vysvětlit ale v tomto případě se mě to nezdá. Pokud například O2 přistupuje do webshare přes nix a webshare nemá vytíženou linku do nixu v tu dobu a O2 také ne, tak není důvod aby rychlost klesala. Vytížení vnitřních linek operátora se může vyloučit zase oním stahování z více míst....

Pokud by to teklo například pdole trace route přes nix, tak se jde podívat na agregované přehledy na https://nix.cz/technical/ kde po odkliknutí capcha si jde zobrazit dané agregované přehledy a vyhledávat tam přes název firmy/AS number
O2 má v nix AS 5610
IP adresy webshare jsou propagované z AS 206548 (AS patří firmě ZCOM.cz)